Forum fOrum klanu Crazy'ff Strona Główna
FAQ Szukaj Użytkownicy Grupy Profil Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Forum fOrum klanu Crazy'ff Strona Główna  Zaloguj  Rejestracja
Siły powietrzne Albanii

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum fOrum klanu Crazy'ff Strona Główna -> Armie
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
L4mpX
Administrator


Dołączył: 17 Cze 2007
Posty: 41
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 12:54, 22 Cze 2007    Temat postu: Siły powietrzne Albanii

POCZĄTKI LOTNICTWA W ALBANII I CZASY ZIMNEJ WOJNY
Pierwsze próby utworzenia lotnictwa wojskowego w Albanii u boku armii austrowęgierskiej uczyniono w 1918 r. zamawiając w Austrii 3 samoloty Lohner, jednak samolotów tych nie dostarczono.


Oficjalne godło Aviacioni Ushtarak Shqipëtar (wygląd obecny).

Albańskie lotnictwo wojskowe powstało w 1947 r., gdy Sowieci dostarczyli samoloty Jak-9 (12 sztuk) i Po-2 (kod NATO: "Mule").Cały rozwój lotnictwa albańskiego znajdował się pod pełną radziecką kontrolą (aż do zarwania stosunków z ZSRR i nawiązania współpracy z Chinami w 1961 r.). Sowieci zbudowali w Albanii także kilka własnych baz lotniczych. Jedną z nich założono na wyspie Sazan, tylko 70 km od Włoch.

Warto zauważyć, że aż do upadku reżimu komunistycznego na początku lat 90-tych siły powietrzne były jedyną formacją lotniczą w Albanii, gdyż nie istniało tam w ogóle lotnictwo cywilne. Dopiero w latach 90-tych zaczęto w Albanii stosować cywilne znaki ZA-... (np. ZA-MAL).


Jakowlew Jak-9 (kod NATO: "Frank") - pierwszy myśliwiec Albańskich Sił Powietrznych.

Podobnie jak w innych państwach UW, pierwszym śmigłowcem armii albańskiej był Mil Mi-1 "Hare".



Szkolenie odbywało się początkowo na samolotach Jakowlew Jak-11 i Jak-18 "Max" (na zdjęciu).

W czasie Zimnej Wojny albańskie lotnictwo brało ograniczony udział w potyczkach powietrznych między Układem Warszawskim a NATO. Przykładowo w dniu 23 grudnia 1957 r. albańskie Shenjang'i zestrzeliły amerykańskiego
T-33 (nr. fabr. 514413). Doszło także do co najmniej jednego przechwycenia zachodniego samolotu pasażerskiego oraz balonów szpiegowskich NATO. W 1968 r. Albania zerwała stosunki z ZSRR na rzecz współpracy z Chinami, a w 1968 r. wystąpiła z Układu Warszawskiego.


Shenjang J-2 (MiG-15bis, kod NATO: "Fagot"). Te archaiczne myśliwce znajdują się na wyposażeniu AUS do dziś.


Shenjang F-4 (MiG-17F) służy obecnie, jako lekki samolot szturmowy.




Shenjang FT-5, dwumiejscowa treningowa wersja JJ-5 (MiG-17).



CZASY WSPÓŁCZESNE

Obecnie większość albańskich samolotów jest produkcji chińskiej. Albania posiada 3 pułki myśliwskie i 3 szturmowe stacjonujące min. w Durres Szijak, Kucove i Valona. Obecnie stan techniczny Armii Albańskiej jest tragiczny. Najprawdopodobniej albańskie samoloty latają bardzo rzadko. W Albanii widoczny jest także brak nowych urządzeń lotniskowych. Np. na lotnisku w Tiranie (stolica Albanii) do późnych lat 90-tych nie było radaru!
Jednocześnie trzeba przyznać, że mechanicy albańscy muszą być doskonale wyszkoleni, skoro potrafią utrzymać w kondycji lotnej takie zabytki jak J-6 (MiG-19), czy nawet J-2 (MiG-15)! Ogólnie rzecz biorąc większość sprzętu armii albańskiej pod koniec lat 90-tych przedstawiała stan techniki z lat 60-tych. Albania była i jest jedynym europejskim użytkownikiem chińskich kopii MiGów.




Shenjang J-6 (MiG-19S, kod NATO: "Farmer") - podstawowy myśliwiec AUS.


Shenjang J-6, baza lotnicza Kucove, 1999 r.



--------------------------------------------------------------------------------


Szkolenie podstawowe pilotów albańskich odbywa się na Nanchang'u CJ-6 - zmodernizowanym Jak'u-18.

NIESPODZIEWANY CHRZEST BOJOWY

Pod koniec XX w. Albańskie Siły Powietrzne zostały użyte bojowo w czasie dwóch konfliktów. Pierwszym z nich była wojna domowa w latach 1997-1998.
Niezadowolenie większości społeczeństwa albańskiego z pogarszającej się sytuacji gospodarczej i rządów prezydenta Berishy doprowadziło na początku 1997 do wybuchu zamieszek i w rezultacie do zachwiania stabilności kraju. Protesty nasiliły się zwłaszcza na południu kraju, gdzie niektóre miasta zostały opanowane w 1997 przez ich mieszkańców. W czasie tych zamieszek Sali Berisha rozkazał lotnikom zaatakować strajkujący tłum w mieście Vlora na południu państwa. Pewnego marcowego dnia z lotniska Rinas koło Tirany wystartował JJ-2 (MiG-15UTI) z dwoma pilotami na pokładzie. Po starcie piloci dowiedzieli się o ww. rozkazie prezydenta i skierowali samolot w stronę Vlory. Na szczęście okazali się prawdziwymi lotnikami i zamiast zaatakować cywilów, zdecydowali się na ucieczkę do Włoch i poproszenie o azyl polityczny. Lecieli jednak uzbrojonym samolotem i obawiali się zestrzelenia przez włoskie myśliwce, więc kontynuowali lot na bardzo małej wysokości, prawie dotykając fal Adriatyku poniżej zasięgu radarów. Wylądowali bezpiecznie na jednym z włoskich lotnisk lokalnych (Galatina), które było o 100 m krótsze niż przewiduje instrukcja JJ-2. Ludność albańska okrzyknęła ich bohaterami, lecz nie mogli wrócić do Albanii z powodu sądu wojennego, który skazał ich za nie wykonanie rozkazu. Obecnie żyją we Włoszech. W czasie tego konfliktu strajkujący tłum zniszczył także co najmniej jednego Z-5 (Mi-4) z eskadry rządowej za pomocą siekier...


Shenjang FT-2/JJ-2 (MiG-15UTI) nr. 3-26, który uciekł z Albanii na włoskie lotnisko Galatina w marcu 1997 r.

--------------------------------------------------------------------------------



Albańskie JJ-2 nr. 5-11 oraz 3-38.



--------------------------------------------------------------------------------

W czasie wojny w Kosowie w 1999 r. Albańskie Siły Powietrzne zostały użyte do wsparcia wojsk ochrony pogranicza, które były atakowane przez wojska serbskie. Albańczycy przerzucili wtedy na granicę z Kosowem połowę swojej armii. W czasie działań albańskie wojska naziemne uszkodziły jednego serbskiego MiGa-29. Serbowie zestrzelili prawdopodobnie 3 albańskie J-7:
DATA: JEDNOSTKA: TYP: PILOT: POCISK: TYP :
10.06.99 83LAP/JRViPVO MiG-21bis ? R-60 J-7 (MiG-21F13) zestrzelony Albańskie Siły Powietrzne
10.06.99 83LAP/JRViPVO MiG-21bis ? R-60 J-7 (MiG-21F13) zestrzelony Albańskie Siły Powietrzne
10.06.99 83LAP/JRViPVO MiG-21bis ? R-60 J-7 (MiG-21F13) zestrzelony Albańskie Siły Powietrzne


--------------------------------------------------------------------------------


Shenjang J-7 (MiG-21F13) - trzy takie samoloty zostały prawdopodobnie zestrzelone przez serbskie MiGi-29A (oznaczone w Jugosławii jako L-1Cool w dniu 10 czerwca 1999 r. Jak widać różnica technologiczna między ww. myśliwcami była druzgocąca...


Obecnie Albańskie Siły Powietrzne zatrudniają 3572 ludzi, w tym:

Oficerowie - 609
Podoficerowie - 615
Żołnierze - 511
Żołnierze w rezerwie - 1581
Pracownicy cywilni - 256
W sumie - 3572 ludzi
Albańskie samoloty wojskowe są podzielone na pułki, które zawierają co najmniej 3 eskadry (skuadrilje). Każda skuadrilje posiada 15-20 samolotów.
Albańskie lotnictwo wojskowe dysponuje kierowanymi pociskami powietrzne-powietrze typu RS-2US (AA-1 "Alkali") oraz K-13 (AA-2 "Atoll"). Są to najprawdopodobniej w większości chińskie kopie tych radzieckich rakiet.

Typ Ilość Przeznaczenie Źródło zakupu

MiG-23 "Flogger" 4+ myśliwski Niemcy

Shenyang F-7A (MiG-21F13) "Fishbed" 22 myśliwski Chiny
Shenyang F-6 (MiG-19S) "Farmer" 32 myśliwski Chiny
Shenyang FT-6 "Farmer" 1 szkolny Chiny
Shenyang F-5 (MiG-17PF) "Fresco C" 11 szturmowy Chiny
Shenyang FT-5 "Fresco" 3 treningowy Chiny
Shenyang F-4 (MiG-17F) "Fresco" 2 szturmowy Chiny
Shenyang F-2 (MiG-15bis) "Fagot" 13 trenigowy/myśliwiec Chiny
Shenyard FT-2 (MiG-15UTI) "Midget" 11 treningowy Chiny
Nanchang CJ-6 6 Szkolenie podstawowe Chiny
Nanchang Y-5 (An-2) "Colt" 4 transportowy Chiny
Harbin Z-5 (Mi-4) "Hound" 21 transportowy/salonka Chiny
Harbin H-5 (Ił-2Cool "Beagle" 1 bombowiec Chiny
Harbin Y-3 (Ił-14) "Crate" 4 transportowy Chiny
A.S350B "Ecureuil" 3 transportowy Francja
Bell 222UT 1 transportowy USA
AB 206
AB 205
2
7
VIP/transportowy
trasportowy
Włochy
Alouette III 4 transportowo-łącznikowy Szwajcaria


--------------------------------------------------------------------------------



Pułk Lotniczy Eskadra Typ samolotu/śmigłowca Lotnisko
4004 PL* Vlorë (Tiranë)
1 skuadrilje CJ-6
2 skuadrilje F-2/FT-2/S-103 Kuçovë (Berat)
4010 PL Zadrima (Lezhë)
1 skuadrilje F-7A/FT-5
2 skuadrilje F-6
3 skuadrilje F-6
4020 PL Rinas (Tiranë)
1 skuadrilje F-6/FT-2
2 skuadrilje F-6/FT-2/H-5
4030 PL Kuçovë (Berat)
1 skuadrilje F-6/FT-2
2 skuadrilje F-5/FT-5/FT-2
4040 PL Farka (Tiranë)
1 skuadrilje Mi-4S
2 skuadrilje Z-5
3 skuadrilje Z-5
4050 PL Vlorë (Tiranë)
1 skuadrilje An-2/Y-5/CJ-6/AS.350/Bell 222

*PL - Pułk Lotniczy

--------------------------------------------------------------------------------


NAZIEMNA OBRONA PRZECIWLOTNICZA

Dysponuje jedynie pociskami S-75 Wołchow/Dźwina (SA-2 "Guideline") oraz przenośnymi rakietami przeciwlotniczymi HN-5, będącymi chińskimi kopiami radzieckich pocisków 9K32 Strieła-2 (SA-7 "Grail").
Oprócz tego armia albańska dysponuje standardową altylerią przeciwlotniczą dla państw byłego Układu Warszawskiego, jak np. armata S-60 czy samobieżnymi ZSU-57-2 (a raczej ich chińskimi kopiami Typ 80 2x57 mm).



PLANY NA PRZYSZŁOŚĆ

W najbliższych latach planuje się wycofanie przestarzałych samolotów i zastąpienie ich nowszymi konstrukcjami (MiG-21MFbis, MiG-23MF, F-16A?). Nowe samoloty bojowe będą wprowadzone w dużo mniejszej liczbie niż obecnie, gdyż konflikty graniczne udało się już zażegnać i Albania nie jest już realnie zagrożona agresją państw obcych. Przywiązuje się także dużo uwagi do modernizacji infrastruktury lotniskowej, w tym urządzeń radarowych. Albania jest także zainteresowana wstąpieniem do NATO. Za podstawowe zadania Albańskich Sił Powietrznych w XXI w. uważa się transport środków na potrzeby gospodarki. W 2003 r. Albania oficjalnie poparła amerykański atak na Irak, jednak nie wzięła w nim udziału.


Pod koniec lat 90. na wzór zachodni na albańskich samolotach pojawiły się godła.




--------------------------------------------------------------------------------


Harbin Y-3 (Ił-14), ten przestarzały samolot stanowi obok Harbina Z-5 (Mi-4) trzon
lotnictwa transportowego Albanii.


--------------------------------------------------------------------------------


Harbin Z-5 (Mi-4)


Harbin Z-5 w wersji salonka. Co najmniej jeden śmigłowiec tego typu został zniszczony za pomocą siekier przez strajkujący tłum w 1997 r.


Nanchang Y-5 (An-2), 1998 r.




--------------------------------------------------------------------------------


Harbin H-5 (Ił-2Cool, prawdopodobnie w Albanii użyciu pozostaje jeszcze jeden taki bombowiec.


--------------------------------------------------------------------------------


Bell-222UT

--------------------------------------------------------------------------------

NO COPY


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum fOrum klanu Crazy'ff Strona Główna -> Armie Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
BBTech Template by © 2003-04 MDesign
Regulamin